Het verschil tussen waarde en prijs in een bedrijfsoverdracht

18 jan, 2024

De berekende waarde-indicatie van uw onderneming komt over het algemeen niet overeen met het uiteindelijke bedrag dat u ontvangt voor uw bedrijf. Terwijl de waarde-indicatie voortkomt uit een rekenformule, is de prijs het resultaat is van onderhandelingen tussen koper en verkoper.

Bij een bedrijfsoverdracht of portefeuilleverkoop zijn ‘waarde’ en ‘prijs’ zijn twee verschillende begrippen. Waarde betreft de rekenkundige ondernemingswaardering van een bedrijf, waarbij geen rekening wordt gehouden met de specifieke situatie of belangen van een potentiële koper. Elke koper heeft immers unieke kenmerken.

Wat een koper wil betalen voor een onderneming of portefeuille wordt bepaald door zijn of haar specifieke omstandigheden. Hierdoor is niet elke potentiële koper bereid hetzelfde bedrag te betalen voor een identiek bedrijf. Bijvoorbeeld, koper A kan meer strategische voordelen behalen met het bedrijf dan koper B, wat resulteert in een hogere bereidheid om te betalen. Bovendien beschikt de ene koper simpelweg over meer financiële middelen dan de andere partij. De prijs is dus het resultaat van de onderhandelingen tussen verkoper en koper.

 

Onderhandelingspositie

De onderhandelingspositie speelt een belangrijke rol, waarbij koper en verkoper proberen elkaar te overtuigen van de gewenste prijs op basis van argumenten en uitgangspunten. Hierbij stuurt de koper doorgaans aan op een lagere prijs, terwijl de verkoper streeft naar het hoogst mogelijke bedrag. Beide partijen moeten doorgaans echter bereid zijn concessies te doen om tot een overeenkomst te komen. In dit spel spelen verschillende factoren een rol, waaronder de financiële positie van de koper, concurrentie van andere kopers, de financieringsmogelijkheden en de emotionele betrokkenheid van zowel koper als verkoper – hoe graag willen zowel de koper als de verkoper de deal sluiten?

 

De balans tussen prijs en voorwaarden

Naast de prijs zijn er diverse andere factoren om uiteindelijk tot een transactie te komen; het percentage van de aandelen dat wordt verkocht, de condities en de duur over het meewerken van de verkoper, de werkelijke transactiedatum, enz. Het is belangrijk om te beseffen dat niet alle partijen dezelfde waarde hechten aan bepaalde zaken, dit kan worden benut tijdens de onderhandelingen. Als partij A veel belang hecht aan een bepaald aspect, kan partij B daar mogelijk soepeler over onderhandelen in ruil voor gunstigere voorwaarden op een ander vlak. Onthoud hierbij dat niet alleen de prijs, maar ook de voorwaarden van de overdracht van cruciaal belang zijn.  Het gezegde luidt niet voor niets: ‘U mag de prijs bepalen, als ik de voorwaarden mag vaststellen’.

Kortom de complexiteit van een transactie kan groot zijn, een puzzel van prijs en voorwaarden. Onze expertise kan u helpen om slim te onderhandelen bij een portefeuille- of bedrijfsoverdracht.  

 

Gerelateerde berichten

Waarom hebben succesvolle intermediairkantoren een groeistrategie?

Waarom hebben succesvolle intermediairkantoren een groeistrategie?

Met andere woorden waarom willen veel advieskantoren groeien en doen ze overnames? Er zijn tal van redenen om een bedrijf over te nemen; van groeiambities en winstmaximalisatie, tot het vergroten van de cliëntenportefeuille of het versterken van de (regionale)...

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Stel, u heeft besloten om uw onderneming te verkopen. U neemt een overnameadviseur in de arm, uw bedrijf wordt geïnventariseerd, geanalyseerd en vervolgens gewaardeerd. Daarna wordt de verkoopstrategie bepaald en staat uw onderneming (anoniem) in de etalage. Wat is...