Verkoopbegeleiding

Uw bedrijf of cliënten-/assurantieportefeuille verkopen?

 

Wij zijn specialist in verkoopbemiddeling.

Het verkopen van uw onderneming betekent vaak het verkopen van uw “levenswerk”. Veelal doet u dit ook maar éénmaal in uw carrière. In korte tijd dient u veel uit te zoeken en keuzes te maken. Dit kan leiden tot verkeerde beslissingen, geen compleet beeld van uw cliëntenportefeuille of onrust in uw organisatie en bij uw cliënten. Daarnaast kan een slechte voorbereiding leiden tot het mislopen van die geweldige deal of een te lage verkoopprijs.

 

MBA finance begrijpt de complexiteit en vertrouwelijkheid van het verkopen van uw onderneming of portefeuille. Daarom staan wij klaar om u te ondersteunen met deze ingrijpende keuze, zodat uw verkoop ook zeker een succes gaat worden.

Met MBA finance sta je er niet alleen voor

Onze specialisten staan klaar

Er kunnen tal van redenen zijn waarom u wilt verkopen. Wij begrijpen de positie waar u nu staat als ondernemer. Wij zijn beschikbaar voor het geven van advies en volledige verkoopbegeleiding. Wij bieden inzicht in de verschillende verkoopstrategieën, uw kansen, maar maken u ook bewust van uw mogelijke risico’s. Daarnaast brengen wij de waarde van uw onderneming in kaart aan de hand van verschillende rekenmethodieken in combinatie met recente vergelijkbare transacties in de markt.

Naast diepgaande kennis en ervaring over de markt van financieel advies en assurantiën beschikken wij over een groot netwerk aan potentiële kopers in de financiële dienstverlening. Kortom wij zijn uw ideale partner bij verkopen. Of het nu gaat om een portefeuillewaarde van € 50.000,- of een bedrijfswaarde van € 1.000.000,- of hoger, ongeacht de waarde van uw bedrijf bent u bij ons welkom.

Wij ontzorgen u in dit gehele vertrouwelijke en vaak anonieme proces. We streven niet alleen naar de beste verkoopprijs, maar ook naar goede voorwaarden en prettige condities voor het personeel. Daarnaast zorgen wij voor sluitende contracten, waardoor uw verkoop ook zeker een succes gaat worden.

Overname interesse?

Inschrijven als kandidaat koper

U kunt u hier kosteloos inschrijven als kandidaat-koper en wij nemen spoedig contact met u op over uw wensen. Hierdoor wordt u als eerste geïnformeerd over een portefeuille in uw regio welke voldoet aan uw wensen.

Verkopen

Onze werkwijze

Strategische keuze

Is verkopen überhaupt wel de beste keuze voor u? Maakt u een keuze op basis van de juiste motieven of is samenwerken met een businesspartner of het uitbesteden van werkzaamheden een betere optie. Deze en andere vragen nemen we met u door tijdens onze kennismakingssessie.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is noodzakelijk voor een gedegen verkoop. Wat zijn de juridische en fiscale aspecten van uw verkoop? Betreft het een activa-passiva transactie of een overname van de aandelen van de BV? De volgende stap is het grondig inventariseren en analyseren van uw onderneming of portefeuille om tot een juiste marktwaarde te komen. Deze waardeanalyse vormt de basis voor de vraagprijs welke we samen vaststellen. Natuurlijk zorgen we voor een professionele onderbouwing, zodat we tijdens de onderhandelingen tot een maximale prijs komen. Vervolgens bespreken we het plan van aanpak met de verkoopstrategie, de planning en stellen we het profiel vast van de ideale koper.  Het sluitstuk in deze fase is het opmaken van een anoniem profiel en uitgebreid verkoopmemorandum met de belangrijkste ins en outs van uw onderneming.

Acquisitie

Wij gaan op zoek naar geschikte kopers op een actieve werkwijze. We plannen persoonlijke gesprekken met partijen welke serieuze interesse hebben en nemen samen het anonieme verkoopmemorandum door. Partijen worden gescreend op onder meer organisatiematch en beschikbare middelen. Hierdoor weten we zeker dat we met de juiste kandidaten in gesprek zijn. Een vervolgstap is het tekenen van een geheimhoudingsverklaring en een vervolggesprek om de inhoud en de cijfers nader te bespreken. Vaak neemt de kandidaat koper een accountant of Corporate Finance adviseur in armen om zich te laten adviseren over de aankoop. Ook hiervoor zijn wij het aanspreekpunt.

Onderhandeling

Alvorens de onderhandelingen starten is er vaak een kennismakingsgesprek met de verkoper en potentiële koper. Bij een wederzijds goed gevoel kunnen de onderhandelingen nu starten. Wij onderhandelen voor u met de kandidaat over de condities van de overname en de koopprijs. Bij overeenstemming worden de afspraken vastgelegd in een intentieverklaring en worden er afspraken gemaakt over exclusiviteit.

Afronding

Bij een principeakkoord met de kandidaat-koper heeft deze het recht op een volledige inzage van de portefeuille of onderneming. Het zogenoemde boekenonderzoek of Due Diligence. Is de uitkomst positief, dan kan de deal worden vastgelegd in de koopovereenkomst. Eventueel dienen verzekeraars en overige businesspartners nog tijdig geïnformeerd te worden over de overname. Daarna is het tijd voor de overdracht, al dan niet via de notaris. Ook na de levering kan het zijn dat er nog inspanningen van u als verkoper worden verwacht. Deze worden dan ook in de koopovereenkomst vastgelegd.

Wat onze klanten zeggen

Pim heeft mij geholpen met de overname van de hypotheekshop. Ik heb het traject met Pim als zeer prettig ervaren. Pim is zonder twijfel iemand, met veel kennis van zaken. Hij heeft een zeer professionele insteek en door zijn zakelijke kijk op de overname heb ik uiteindelijk besloten de deal te sluiten. En onder betere voorwaarden dan ik verwacht had! Mocht je professionele hulp nodig hebben bij de overname van een hypotheek- of assurantie portefeuille dan kan ik Pim van harte aanbevelen. Dank voor je hulp Pim!

Eric Pothoven – De Hypotheekshop -  Enschede

Ik heb Pim leren kennen middels zijn bevlogen training en coaching aan mij als financieel adviseur en ondernemer. Vervolgens heb ik hem ingeschakeld voor de verkoop van mijn assurantieportefeuille. Naast een goede prijs was het voor mij belangrijk om de juiste koper te vinden voor mijn klanten. En dat is gelukt! Met een goed en vertrouwd gevoel heb ik mijn klanten overgedragen naar de nieuwe adviseur. Het gehele verkooptraject verliep snel en erg prettig, ik ben telkens goed op de hoogte gehouden en ik kan Pim dan ook zeker aanbevelen als verkoopadviseur!

Karin van Bentem - Financieel Kompleet - Groesbeek

Pim leren kennen als een bevlogen directeur die met de voeten in de klei staat. Organisatie-talent en motivator en altijd bereikbaar voor overleg. Bij de start van mijn hypotheekadvieskantoor ben ik goed geholpen om snel te kunnen starten en direct mooie resultaten te boeken. Pim zijn periodieke en persoonlijke coaching heeft mij goed geholpen om succesvol te zijn. Over tien jaar ga ik hem zeker contacten over de verkoop van mijn twee ondernemingen. Dankjewel!

Paul Jansen - Planning Vision / Trapa Vision – Oestgeest

Ik heb de verkoop van mijn portefeuille als zeer prettig ervaren. Pim legt alles goed uit en voert op een goede manier de onderhandelingen met kandidaat-kopers. Hij gaat echt voor de reële prijs en werkt snel. In juli 2023 waren we begonnen en op 2 oktober zijn de overeenkomsten van de verkoop getekend. Wegens vakanties heeft het een 7 weken langer geduurd. Omdat hij mijn klantenportefeuille begrijpt, waar ik al 38 jaar kom, heeft hij heel goed rekening gehouden met de voor mijn gevoel de emotionele kant van de verkoop. Het blijft toch je kindje. Pim heeft dan ook echt top werk geleverd!

Rene van der Veldt - Van der Veldt Financieel Advies - Boxtel

Wij zijn (weer) in contact gekomen met Pim over de aankoop van een portefeuille. Hij heeft dit zeer integer begeleid. Pim zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt. Pim, bedankt voor onze samenwerking. En we blijven met elkaar in contact.

Yurjen de Jongh, De Jongh Verzekeringen - Veldhoven

De afgelopen periode heeft Pim mij begeleid bij de aankoop. Hij heeft in mijn ogen verschillende rollen vervuld welke hij altijd met veel overgave en enthousiasme heeft gedaan. Als ik aan Pim denk komen de volgende woorden bij me op: commercieel, betrouwbaar, betrokken en een groot aanpassingsvermogen. Ik kan Pim aan iedereen aanbevelen.

Robin van Tilburg, Van Tilburg Hypotheken & Verzekeringen - Eindhoven

Ik heb ongeveer twee jaar met Pim als interim-directeur prettig contact gehad en telkens ideeën uitgewisseld, altijd in een ongedwongen sfeer met ruimte voor elkaars zienswijze. Dit heeft altijd tot een prettige en effectieve samenwerking geleid. Hij bekeek het vaak vanuit een andere invalshoek en bracht me vaak op andere gedachten en was zodoende een prima coach voor mij als franchisenemer, als ondernemer en financieel adviseur.

Ferdie Eelman, Ferdie Eelman Financiële Advisering – Alkmaar

Ik ken Pim al jaren, ook vanuit een andere organisatie waar we collega's waren. Daar heb ik hem al leren kennen als een hele fijne, resultaatgerichte collega. Toen Pim bij Qualiora Groep kwam, was ik daarom ook erg verheugd en we hebben enorm prettig samengewerkt. Omdat hij weet wat er bij de adviseurs speelt (hij begrijpt en beheerst het vak!) kon hij zich altijd erg goed inleven in wat er speelt. Steekwoorden die spontaan bij me opkomen zijn: betrouwbaar, realistisch, hands-on, oplossingsgericht, relatiegericht, communicatief en altijd gericht op het verbeteren van processen voor beide partijen, waardoor de relatie altijd in balans bleef. Pim neemt meteen actie waar nodig en laat dingen niet aanslepen. Hij behoudt het overzicht, blijft altijd rustig, heeft altijd een luisterend oor en ook de nodige humor.

Ulrike Geerlings – Appels Advies - Goirle

Toen ik in 2021 mijn eigen financieel advieskantoor startte, heeft Pim me erg goed geholpen. Dit heeft voor een perfecte start gezorgd. Daarnaast heb ik zowel tijdens de opstartfase, als daarna, erg veel van hem mogen leren. Pim voorziet je van duidelijke, eerlijke en realistische uitleg. Iemand die je een duwtje in de juiste richting kan geven, maar ook zelf kan laten ‘zwemmen’, indien nodig. Al met al kan ik Pim van harte aanbevelen.

Tim Klerx, Klerx Financieel Advies – Nijmegen

Ik heb Pim leren kennen als een vakbekwame en ervaren salesprofessional. Zijn commerciële en initiërende insteek zijn aanstekelijk voor zijn omgeving. Hij heeft het vermogen om snel tot de kern van de zaak door te dringen en is niet voor één gat te vangen als hij zijn doel wil bereiken. Naast zijn positief kritische instelling is hij ook besluitvaardig, ook wanneer het gaat om het nemen van noodzakelijke en soms ingrijpende beslissingen. Hij is altijd bereid te helpen en een prettig persoon om mee te brainstormen waarbij hij zijn ruime ervaring kan inzetten. Wat mij betreft was onze samenwerking voor herhaling vatbaar.

Peter Huijbregts, PAX Financieel Advies – Lage Mierde

Ik heb ruim drie jaar lang regelmatig contact gehad met Pim als interim-directeur. Toen ik twijfelde of ik door moest gaan als franchisenemer heeft hij mij op het goede spoor gezet en ervoor gezorgd dat ik ben gebleven. Mede door zijn vakkundige, enthousiaste en zeer betrokken begeleiding heb ik de afgelopen jaren veel geleerd met name op het gebied van hypotheekadvisering. Ik kan Pim dan ook van harte aanbevelen en als ik hopelijk over vele jaren mijn portefeuille wil verkopen ga ik zeker contact met hem opnemen om mij te begeleiden.

Gerben Wisselink, Wisselink Financieel Advies – Elst

Partner van

brookz bedrijfsovername
Cygnus
Management Kompasgroep
Groeiscan
De Resultaatmaker