Waarom hebben succesvolle intermediairkantoren een groeistrategie?

19 jun, 2024

Met andere woorden waarom willen veel advieskantoren groeien en doen ze overnames? Er zijn tal van redenen om een bedrijf over te nemen; van groeiambities en winstmaximalisatie, tot het vergroten van de cliëntenportefeuille of het versterken van de (regionale) marktpositie. Daarnaast zijn schaal- en synergievoordelen, zoals inkoopvoordelen, belangrijke drijfveren. Tegenwoordig worden overnames zelfs gedaan om nieuw personeel aan te trekken, aangezien medewerkers van rechtswege mee over naar de nieuwe onderneming.

 

Maar wat is het effect van deze overnames voor de jaarlijkse winst en het rendement en de waarde van de onderneming? Onderstaand voorbeeld illustreert waarom het investeren in cliëntenportefeuilles of andere ondernemingen zo interessant kan zijn. Of u nu een assurantiekantoor of allround financieel advieskantoor runt, de principes blijven grotendeels hetzelfde. Onderneming A staat voor uw huidige onderneming en onderneming B voor de onderneming die u over kunt nemen.

Onderneming  A  B
Omzet800.000,-400.000,-
Kosten600.000,-   -/-300.000,-  -/-
Winst200.000,-100.000,-
Rendement25%25%
Waarde onderneming1.500.000,-750.000,-

 

OndernemingA na aankoop B
Omzet1.200.000,-
Kosten (-10%)810.000,-   -/-
Winst390.000,-
Rendement33%
Waarde onderneming3.100.000,-

 

Na de overname stijgt de winst met €90.000 door kostenbesparing en schaalvoordelen, wat het rendement verhoogt van 25% naar 33%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele (tijdelijke) rente en aflossingsverplichtingen van een nieuwe financiering. Dit leidt tot een toename van de ondernemingswaarde naar €3.100.000, een stijging van 38%!

 

Stel dat u als ondernemer nog meer synergievoordelen realiseert door de samenvoeging van beide ondernemingen. U biedt de nieuwe klanten extra diensten aan of voert de gehele assurantieportefeuille over naar uw eigen volmacht, waardoor u extra inkomsten ontvangt via de tekencommissie. Dit resulteert in een omzetstijging van 10%. Daarnaast bespaart u op termijn nog eens 10% op de kosten. Wat betekent dit voor uw resultaat?

OndernemingA na aankoop B
Omzet (+10%)1.320.000,-
Kosten (-20%)720.000,-   -/-
Winst600.000,-
Rendement45%
Waarde onderneming4.800.000,-

 

In dit scenario stijgt de winst met €300.000 door kostenbesparing, schaalvoordelen en de omzetverhoging, wat het rendement verhoogt naar 45%. Hierdoor stijgt de ondernemingswaarde naar €4.800.000, een verdubbeling van de waarde!

 

Nu begrijpt u beter waarom veel ondernemers blijven investeren en willen groeien. Dit geldt zowel voor ondernemers met een beperkte omzet als voor meer volwassen ondernemingen in de financiële dienstverlening. Wat wordt uw groeistrategie voor de komende jaren?

 

Gerelateerde berichten

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Stel, u heeft besloten om uw onderneming te verkopen. U neemt een overnameadviseur in de arm, uw bedrijf wordt geïnventariseerd, geanalyseerd en vervolgens gewaardeerd. Daarna wordt de verkoopstrategie bepaald en staat uw onderneming (anoniem) in de etalage. Wat is...