Waarom is het investeren in cliëntenportefeuilles en ondernemingen zo aantrekkelijk?

5 jul, 2024

Wekelijks vernemen we berichten over een overname of fusie in de financiële dienstverlening. In dit blog willen we stilstaan bij het rendement op de investering, oftewel Return on Investment (ROI). Dit rendement is namelijk bijzonder hoog. Met andere woorden investeren in assurantieportefeuilles en cliëntenportefeuilles is zeer rendabel. Dit rendement is doorgaans namelijk veel hoger dan beleggen in bijvoorbeeld aandelen of vastgoed. In onderstaand voorbeeld illusteren we dit verder.

 

Stel, u kunt een klein allround advieskantoor overnemen met een jaarlijkse omzet van 200.000,- tegen een koopsom van 510.000,-, inclusief alle bijkomende kosten. De omzet is al jaren zeer constant, bestaande uit ongeveer 70% uit vaste doorlopende provisie-inkomsten en 30% uit fee-inkomsten. Naast de eigenaar is er één binnendienst medewerker in dienst (jaarloon incl. alle bijkomende kosten: 65.000,-) die mee over gaat. Daarnaast zijn er 10.000,- aan automatiseringskosten per jaar. Vrijwel alle overige kosten komen te vervallen, aangezien de portefeuille naar uw eigen onderneming en uw huidige locatie wordt overgezet.

Uw investering bedraagt dan 510.000,-.

Na 1e jaarna 2e jaarna 3e jaarna 4e jaarna 5e jaar
Doorlopende:140.000,-145.000,-150.000,-155.000,-160.000,-
Fee omzet: 60.000,-60.000,-60.000,-60.000,-60.000,-
Extra omzet:200.000,-205.000,-210.000,-215.000,-220.000,-
Personeel:65.000,-67.000,-69.000,-71.000,-73.000,-
ICT:10.000,-10.000,-10.000,-10.000,-10.000,-
Extra kosten:75.000,-77.000,-79.000,-81.000,-83.000,-
Extra winst:125.000,-128.000,-131.000,-134.000,-137.000,-

 

De terugverdientijd is minder dan vier jaar, wat een gemiddeld rendement van meer dan 25% op uw geïnvesteerd vermogen betekent!

 

In dit voorbeeld is uitgegaan van een jaarlijkse indexering van de schadeportefeuille, resulterend in 5.000,- extra provisie-inkomsten per jaar. Er is ook rekening gehouden met stijgende personeelskosten. In de praktijk kunnen ICT kosten lager uitvallen, omdat dubbele software en licenties na de overname niet nodig zijn. De extra fee-omzet, circa 20 hypotheken per jaar, wordt door de bestaande drie adviseurs afgehandeld, wat geen extra personeelskosten met zich meebrengt. Er is geen rekening gehouden met eventuele extra financieringskosten.

Stel dat uw huidige adviseurs de extra fee-omzet niet kunnen verwerken, dan komen er extra personeelskosten bij (totaal 100.000,-). In het onderstaande voorbeeld ziet u de effecten hiervan:

 

Na 1e jaarna 2e jaarna 3e jaarna 4e jaarna 5e jaar
Doorlopende:140.000,-145.000,-150.000,-155.000,-160.000,-
Fee omzet: 60.000,- 60.000,-60.000,-60.000,-60.000,-
Extra omzet:200.000,-205.000,-210.000,-215.000,-220.000,-
Personeel:100.000,-100.000,-100.000,-100.000,-100.000,-
ICT:10.000,-10.000,-10.000,-10.000,-10.000,-
Extra kosten:110.000,-110.000,-110.000,-110.000,-110.000,-
Extra winst:90.000,-95.000,-100.000,-105.000,-110.000,-

 

De terugverdientijd wordt nu ongeveer 5 jaar, wat nog steeds een gemiddeld rendement van 20% op uw geïnvesteerd vermogen betekent! Kortom, het investeren in groei is erg interessant en biedt een hoog rendement. Uw rendement kan nog verder toenemen als u meer doorlopende en fee-omzet uit deze cliëntenportefeuille haalt!

 

Nu begrijpt u waarom andere kantoren graag willen groeien. Wilt u ook groeien? Wij denken en groeien graag met u mee!

Gerelateerde berichten

Waarom hebben succesvolle intermediairkantoren een groeistrategie?

Waarom hebben succesvolle intermediairkantoren een groeistrategie?

Met andere woorden waarom willen veel advieskantoren groeien en doen ze overnames? Er zijn tal van redenen om een bedrijf over te nemen; van groeiambities en winstmaximalisatie, tot het vergroten van de cliëntenportefeuille of het versterken van de (regionale)...

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Uw onderneming verkopen: het verkoopproces, de termen en tips

Stel, u heeft besloten om uw onderneming te verkopen. U neemt een overnameadviseur in de arm, uw bedrijf wordt geïnventariseerd, geanalyseerd en vervolgens gewaardeerd. Daarna wordt de verkoopstrategie bepaald en staat uw onderneming (anoniem) in de etalage. Wat is...